Khamis, 11 Jun 2009

MASYARAKAT IRANUN: KEPERCAYAAN TERHADAP MAKHLUK HANTU.....

Perkataan "Hantu" sentiasa mendatangkan ketakutan dan rasa seram ke dalam diri kebanyakkan kita. Sekadar menceritakan mengenai hal itu saja, sudah memadai untuk menusuk debar yang tidak berkesudahan. Tatkala membayangkan rupa makhluk halus itu yang dalam keadaan mengerikan, ia cukup untuk membekaskan trauma perpanjangan. Hantu sering dibayangkan sebagai makhluk yang amat mengerikan, dengan wajah hodoh menakutkan, darah merah sentiasa menitis daripada jasad makhluk itu selain hilaian tawa yang meremangkan bulu roma. Hantu juga dianggap sesuatu yang ”Tabu” dalam masyarakat. Lantaran kehadiran mereka tidak dapat dilihat, hantu sentiasa mencetuskan rasa cemas tatkala diri berseorangan lebih-lebih lagi pada malam dan di tempat yang terasing.

Hantu menjadi Entiti Paranormal misteri yang sejarah kewujudanya terlalu lama untuk dikira. Misteri kewujudan hantu sudah bermula sejak zaman prasejarah lagi menerusi kepercayaan Animisme dan melanda seluruh pelosok dunia yang melewati sempadan benua dan budaya. Penduduk pada zaman purba mempercayai bahawa wujudnya suatu kuasa ghaib yang mampu mempengaruhi hidup mereka. Bermula daripada pegangan Animisme itu, jiwa manusia sehinggalah zaman moden pada hari ini. Sesuatu ironi mengenai hantu adalah gambaran fizikal makhluk halus itu didapati berbeza mengikut budaya sesuatu masyarakat.

Dalam budaya Kaum Iranun misalnya, terdapat pelbagai nama hantu antaranya, Bal-Bal, Manga-ngalek, Kalimbadut, Kangkang Laut, Antu Bangkit dan banyak lagi. Bal-Bal digambarkan sebagai manusia berupa makhluk yang kuat dan suka memakan pantat (Dubur) manusia seperti yang cuba diperlihat melalui filem “Balan-Balan”. Manga-ngalek pula dikatakan hanya bertindak sekadar menakut-nakutkan seseorang untuk melihat keberanian seseorang itu, manakala Kalimbadut turut digambarkan sebagai makhluk berambut panjang, melayang-layang diudara serta memiliki hilaian tawa yang meremangkan bulu roma. Kalimbadut ini hampir sama dengan Pontianak Cuma perbezaanya Pontianak mempunyai jantina yakni wanita, berwajah putih memucat manakala Kalimbadut hanya bergerak dengan menggunakan kepala yang tercabut dari tubuhnya.

Masyarkat Kaum Iranun amat mempercayai akan kewujudan Makhluk Bal-Bal ini sehingga menjadi bahan bualan apabila berlakunya sesuatu kematian. Salah satu penyebab kenapa masyarakat kaum Iranun masih mengamalkan budaya “ Tung guh Sa Tampat” sehingga sekarang adalah kerana kepercayaan kepada Makhluk Bal-Bal ini masih menebal. Makhluk Bal-Bal ini dipercayai mempunyai kekuatan yang luar biasa dan salah satunya, makhluk ini dipercayai mempunyai kebolehan mengetahui sesuatu kematian walaupun jarak antara makhluk Bal-Bal ini dengan jenazah tersebut amat jauh. Namun kenyataan ini mungkin disebabkan , masyarakat kaum Iranun mempunyai satu amalan ataupun kebiasaan ketika menghebahkan sesuatu kematian iaitu dengan menggunakan “balu” (paluan Gong). Tidak mustahil makhluk Bal-Bal ini mendapat maklumat melalui “balu” tersebut dan pada masa yang sama masyarakat Kaum Iranun menggangap bahawa ia merupakan satu kelebihan makhluk tersebut. Satu lagi senario yang boleh kita lihat dalam masyarakat kaum Iranun adalah, apabila anak-anak kecil mereka bermain ataupun pergi ketempat-tempat gelap atau berbahaya, ibubapa atau penjaga pasti akan mengatakan ” Nah..Bal-Bal, awa ka sa'an”. Menurut kajian yang di jalankan oleh penulis secara tidak formal, masalah ini sebenarnya disebabkan ibubapa atau penjaga tidak dapat mengawal tingkah laku anak-anak mereka ataupun secara bahasa lainnya ”Malas” untuk berdiri atau mendapatkan anak-anak kecil mereka agar tidak lari dari pandangan mereka. Hakikatnya kebiasaan dan sikap sedemikian akhirnya telah menyebabkan belia masyarakat kaum Iranun itu “takut akan bayang-bayang sendiri”.

Dalam Budaya Melayu pula, selain Pontianak terdapat hantu lain seperti Pocong yang digambarkan seumpama jenazah yang berbungkus kain kapan, Toyol yang dikatakan bersaiz bayi. Selain itu, dalam masyarakat Cina pula menggambarkan hantu sebagai mayat pucat yang menganggu manusia, malah kadang-kadang dikatakan bergerak dengan meloncat-loncat. Kebanyakan hantu yang digambarkan di Barat pula, kelihatan seperti mayat pucat dengan wajah mengerikan tetapi jasad mereka wujud sebagai bayangan dan tidak pejal seperti manusia.

Di barat, kajian sains terhadap fizikal hantu bagaimanapun tidak menjumpai jelmaan fizikal hantu seperti yang digembar-gemburkan sebaliknya makhluk halus itu hanya berjaya dikesan sebagai bentuk cahaya atau bayang yang berterbangan. Hantu yang berjaya dirakamkan pengkaji paranormal ini dikelaskan kepada beberapa bentuk, antaranya Ektoplasma: berbentuk kabus,asap atau wap; Vorteks: berbentuk garisan cahaya yang berterbangan; Orbs: berbentuk cahaya bulat yang berterbangan; Cahaya: berkelip dalam warna kuning kemerahan, putih atau biru dan dengung; dan lembaga Bayangan Hitam: berbentuk bayang.

Manakala kewujudan Jin dan Syaitan, dapat dibuktikan melalui Firman Allah S.W.T didalam Kitab Suci Al-Quran “ Dan AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-KU”. ( Surah Adz-Dzaariyaat, ayat ke 56).

Kajian penyelidik dan kalangan ulama mendapati seperti juga manusia, golongan jin juga terbahagi kepada mereka yang beriman dan kafir. Jin kafir digelar syaitan dan ketua syaitan adalah Iblis Laknatullah. Ibilis dikatakan sudah lama wujud malah lebih awal daripada manusia pertama di dunia ini iaitu Nabi Adam a.s. Pada mulanya, iblis begitu taat kepada Allah S.W.T. tetapi sebaik Nabi Adam a.s diciptakan, ia menderhaka kepada Tuhan. Seterusnya iblis berjanji bahawa ia dan keturunanya (syaitan) akan terus menyesatkan manusia daripada terus taat kepada perintah Allah S.W.T. sehingga ke hari kiamaat. Firman Allah S.W.T: “ Kerana-MU (Allah) menghukum saya (Iblis) tersesat, saya benar-benar akan (menghalangi) mereka(manusia) dari jalan Engkau yang lurus, kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan belakang mereka kanan dan kiri mereka. Dan engkau tidak mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat)”. (Al- A’raf: 16-17).

Selaku makhluk alam ghaib, jin boleh menjelma menyerupai bentuk tertentu termasuklah hantu selain ular dan juga anjing hitam. Akan tetapi, seperti juga manusia, mereka perlu mempelajari kaedah untuk membolehkan mereka menjelma. Terdapat pendapat bahawa jin yang menjelma sebagai ular atau anjing hitam akan mati sekiranya haiwan jelamaan itu dibunuh. Hal ini berdasarkan perintah Nabi s.a.w agar membunuh anjing hitam. Jin yang kuat serta memiliki ilmu yang tinggi mampu mendatangkan kecederaan kepada manusia dengan IZIN Allah S.W.T, tetapi manusia yang beriman dan kuat beribadat akan memiliki “Benteng” bagi menghalang tindakan makhluk halus tersebut.
Kalangan Ulama bagaimanapun, berselisih pendapat mengenai cirri-ciri Jin. Ada antara mereka berpendapat bahwa tidak semua jin memiliki satu ciri kehidupan yang sama. Ada antara makhluk halus itu yang dikatakan boleh terbang manakala sebahagian lain sekadar berjalan dan merayap seperti ular. Jin juga berkahwin dan hidup berkeluarga, sama seperti manusia. Ada juga pendapat yang mengatakan jin menggangu manusia kerana manusia memusnahkan habitat mereka. Mengikut teori, sebelum turunnya Nabi Adam dan isterinya Hawa di dunia ini, jin terlebih dahulu mendiami dunia dalam keadaan yang asal iaitu dipenuhi hutan tebal dan alam semula jadi yang tidak terusik. Bagaimanapun, apabila manusia hidup dan mula mencapai ketamadunan, hutan dan alam semulajadi yang menjadi habitat jin itu juga dimusnahkan sedikit demi sedikit untuk membina kota. Disebabkan itulah, apabila sesuatu jin berjaya ditangkap dalam perubatan Islam, makhluk itu akan dibuang ke hutan, sungai atau laut.

Satu kelebihan yang dikurniakan Allah S.W.T kepada golongan jin adalah mereka dapat melihat manusia tetapi manusia tidak dapat melihat mereka. Justeru itu, bagaimana pula keadaannya dengan sesetengah manusia yang mendakwa bahawa mereka terlihat HANTU atau BAL BAL???.

Sebenarnya, bagi manusia , terdapat beberapa keadaan yang membolehkan mereka melihat jin atau Hantu. Antaranya, jin terbabit menjelmakan diri mereka untuk dilihat manusia, manusia terbabit mempelajari ilmu untuk mendampingi dan bersahabat dengan Jin, hijab pandangan manusia itu dibuka oleh Allah S.W.T selain mereka yang sakit....

Read more...

Ahad, 7 Jun 2009

CHIN PENG: PERDAMAIAN TELAH DIRAIH TETAPI DENDAM LAMA TERUS MEMBARA...

Bagi generasi muda,nama Pemimipin Tertinggi Parti Komunis Malaya(PKM), Chen Chin Seng atau Chin Ping mungkin sudah dilupakan. Walapun gerakan PKM menentang kerajaan di pelajari dalam subjek sejarah di sekolah-sekolah tetapi nama itu dek luput ditelan waktu. Chin Peng yang kini berusia 84 tahun sebenarnya mempunyai kelebihanya tersendiri (Bukan memuja sekadar membawa kita berfikir sejenak). Dalam usia emas, pemimpin PKM itu masih mampu hidup sihat walaupun dalam sebahagian hayatnya dia menjadi buruan pasukan keselamatan British dan Malaysia. Dia kini menghabiskan sisa-sisa hidupnya di sebuah perkampungan di Yala, selatan Thailand setelah beliau dan rakan-rakan seperjuangan seperti Abdullah C.D dan Rashid Maidin meletakkan senjata dan mengakhiri perjuangan komunis. Chin Peng dan rakan-rakannya meletakkan senjata menerusi satu perjanjian damai dengan kerajaan Malaysia yang ditandatangani di Hatyai pada tahun 1989.


Walaupun perjuangan PKM sudah berakhir tetapi mengikut perjanjian itu pemimpin-pemimpin tertinggi PKM tidak dibenarkan pulang ke tanah air. Mereka diberikan sebuah kawasan kediaman oleh kerajaan Thailand untuk meneruskan sisa-sisa hidup mereka. Perkampungan itu yang terletak di selatan Thailand sebenarnya adalah pangkalan terakhir PKM setelah mereka melarikan diri daripada buruan pihak keselamatan Malaysia sekitar tahun 1970-an. Akhir-akhir ini kita sekali lagi dikejutkan dengan pelbagai kenyataan yang menjurus kepada PKM, apakah PKM mula bertapak dibumi bertuah ini atau masih ada lagikah golongan yang “memuja” Ideologi Komunis di Negara tercinta kita ini???. “Jangan biarkan Chin Peng jejak kaki di Negara ini, dia tidak layak pijak bumi bertuah ini”. Begitulah luahan lima bekas anggota Komando Regimen 21 Kem Sungai Udang, (Utusan Malaysia, Jumaat 5 Jun 2009). Melihat kepada permasalahan ini, terdetik dihati saya untuk merungkai akan sebenar kenyataan-kenyataan ini dikeluarkan dan berharap agar ia menjadi rujukan untuk kita sama-sama fikirkan apa yang terbaik untuk Negara tercinta kita ini. Ingatlah bahawa tidak ada sikap ingin memuja atau menyokong ideologi Komunis yang seterusnya mengangkat “Chin Peng” sebagai hero. Tulisan ini sekadar untuk renungan kita bersama dan berharap segala pendapat atau idea yang cuba digarapkan ini membuka “mata” minda generasi baru mengenai PKM.

Kenyataan sesetengah pihak yang menuntut agar Chin Peng diberi kebenaran untuk kembali ke Malaysia merupakan punca utama pelbagai kenyataan ini dikeluarkan oleh pihak-pihak yang pernah merasai akan keperitan menentang PKM ketika masa dulu. Selain itu, wujudnya blog-blog yang menceritakan kisah perjuangan PKM ini turut menyumbang kepada permasalahan yang akhirnya “luka lama berdarah kembali”. Isu ini kembali hangat setelah menyepi beberapa tahun yang lalu atas permohonan yang sama oleh Chin Peng. Terdapat bantahan hebat daripada beberapa persatuan terutamanya Persatuan Bekas Perajurit (PBPM) dan Persatuaan Bekas Polis (PBP). Bagi kedua-dua persatuan itu, kepulangan Pemimpin PKM tersebut tentunya akan menghiris perasaan bekas-bekas anggota pasukan keselamatan dan ahli keluarga mereka yang hidup menderita angkara gerakan komunis suatu ketika dahulu.

Berdasarkan kepada buku Chin Peng bertajuk My Side Of History yang diterbitkan oleh select Book Singapura beberapa tahun yang lalu, tidak dapat dinafikan Chin Peng masih percaya dengan ideologi yang diperjuangkannya selama ini dan juga merupakan ahli dan ketua kepada PKM yang diharamkan. Atas aspek ini, kerajaan masih lagi mempunyai kuasa untuk menahan beliau kerana menganggotai dan mengetuai pertubuhan yang diharamkan sejak sekian lama. Walaupun dalam perjanjian Damai Hatyai kerajaan Malaysia bersedia mengampunkan ahli-ahli PKM, pengampunan tersebut adalah bersyarat. Mereka hanya diampunkan jika mereka bersedia untuk menguburkan ideologi komunisme mereka dan membubarkan PKM. Tetapi syarat itu tidak diterima oleh ahli-ahli PKM ini.

Merujuk kepada pertemuan ahli penyelidik Malaysia dengan para bekas ahli PKM ini, mereka nampaknya masih lagi mempunyai perasaan yang menebal mengenai ideologi dan perjuangan PKM. Hanya kerana diri yang semakin dimamah usia, maka mereka sudah tidak lagi berupaya untuk mengangkat senjata dan memperjuangkan cita-cita mereka, (Dr. Kamarulnizam Abdullah, Pensyarah Pusat Pengajian Strategik,UKM).


Apakah kerajaan dan rakyat Malaysia harus melupakan segala kekejaman yang di lakukan oleh Chin Peng dan sekutunya???. Adakah seorang yang telah melakukan jenayah berat dengan membunuh beribu-ribu nyawa yang tidak berdosa dibiarkan bebas hanya kerana beliau insaf, sudah tua dan ingin kembali kepangkal jalan???. Jika perkara ini mendasari pemikiran rakyat dan kerajaan Malaysia, maka mereka yang melakukan jenayah berat dengan hanya membunuh seorang sahaja harus juga diberi peluang tanpa diberi hukuman yang berat. Tetapi, ingatlah bahawa rakyat kita juga mempunyai hak bagi menuntut Chin Peng dibawa kemuka pengadilan di atas segala kekejaman yang telah dilakukannya antara tahun 1950-an dan 1970-an dahulu. Atas alasan itu jugalah kebanyakkan ahli-ahli PKM mengambil keputusan untuk menetap di selatan Thailand daripada kembali semula ke Malaysia kerana takut menghadapi desakan rakyat Malaysia untuk mereka dibicarakan. Persoalan seterusnya, adakah rakyat dan kerajaan Malaysia bersedia melupakan trauma yang melanda pada masa lalu dan membiarkan sejarah menentukan segala-galanya. Dalam erti kata lain, rakyat Malaysia sudah matang untuk sama ada menerima atau menghukum seseorang berdasarkan kepada sejarah yang ada. Biarkan mereka menentukan dengan adil implikasi yang akan dihadapi oleh Chin Peng jika beliau dibenarkan pulang ke Malaysia.


Bekas ketua Pengarang akhbar Utusan Melayu, Said Zahari yang merupakan seorang sosialis ketika diminta mengulas isu hasrat kepulangan Chin Peng beberapa tahun yang lalu berpendapat pemimpin PKM itu seharusnya diberikan peluang untuk melawat ahli keluarganya. Jika dia ingin mengakhiri riwayat hidup di tanah air kelahirannya, dia patut dibenarkan. Sebagai umat Islam sejati kita sepatutnya mempunyai perasaan pemaaf. Benarlah sekiranya di ambil kira kesan penentangan komunis, sukar untuk kita memaafkan Chin Peng dan rakan-rakannya yang lain seperti Rashid Maidin dan Abdullah C.D. Namun, bekas-bekas perajurit dan polis harus melapangkan dada dan berfikiran terbuka. Perang terhadap komunis telah lama berakhir. Jika Nabi Muhammad s.a.w sanggup memaafkan musuh-musuhnya termasuk orang-orang Yahudi yang ingin membunuhnya, bekas-bekas polis dan tentera patut mengambil contoh sikap nabi. Secara logikalnya, dengan mengambil sikap pemaaf terutamanya terhadap musuh-musuh yang sangat dibenci, itu akan mengangkat martabat orang Islam dan mereka akan lebih di hormati. Lagipun Chin Peng bukan lagi menjadi ancaman keselamatan Negara. Chin Peng pada dasarnya kini menyedari pertubuhanya kini tidak lagi releven kerana kerajaan yang dipilih oleh rakyat berjaya membawa kemakmuran dan kesejahteraan. Melihat pembangunan Malaysia kini, Chin Peng sendiri mengakuinya walaupun dia masih tebal dengan fahaman sosialisnya.

Apabila kita menjadi pemaaf terutamanya kepada musuh-musuh kita yang tidak lagi menentang kita, jiwa kita akan tenang, tenteram dan menjadikan kita lebih insaf. Berdasarkan semangat perjanjian antara PKM dengan kerajaan Malaysia yang ditandatangani di Hatyai 1989, Chin Peng sewajarnya dibenarkan pulang. Jika Abdullah C.D dan Rahsid Maidin dibenarkan melawat saudara mereka di Perak sewaktu singgah dalam perjalanan untuk mengerjakan haji beberapa tahun yang lalu, kenapa Chin Peng tidak boleh dibenarkan pulang???.
Walau bagaimanapun, sejarah perlu dijadikan pengajaran dan teladan supaya ia tidak berulang lagi. Daripada sejarah manusia belajar tentang kesilapan supaya tidak mengulanginya lagi di masa depan. Kadang kala hukuman itu perlu untuk mengatasi sesuatu masalah, tetapi kita harus ingat juga bahawa memberi kemaafan kepada sesiapa itu merupakan tuntutan dalam kita beragama.....BERSAMA KITA FIKIRKAN.....

Read more...

Selasa, 2 Jun 2009

ISLAM DAN POLITIK

Mengaplikasikan politik sabagai satu wadah perjuangan adalah amalan yang bukan sahaja berlaku pada zaman ini, malah ia sudah bermula sejak di zaman awal pemerintahan Islam. sekalipun banyak beranggapan bahawa Rasulullah s.a.w tidak berpolitik, namun sistem pemerintahan yang dijalankan menunjukan bahawa baginda adalah seorang pemimpin yang telah menjadikan politik sebagai satu landasan ke arah penyatuaan ummah. Bagaimanapun, perbedaan yang wujud di antara kepolitikan zaman Rasulullah dengan kepolitikan zaman kini jelas ketara. kini unsur-unsur kepartian telah memainkan peranan mengucar-ngacirkan keadaan sehingga membawa kepada perpecahan, permusuhan dan pertelingkahan sesama sendiri.
Lebih malang lagi apabila Islam itu dipolitikan atas kepentingan tertentu sehingga mengakibatkan berlakunya perbuatan mengkafir, mencemuh, mencaci, bahkan sehingga menuduh murtad orang islam yang telah jelas kalimah syahadahnya yang mengaku bahawa Allah adalah Tuhan yang satu Muhammad itu pesuruh Allah. Elemen-elemen seumpama ini bukan sahaja mendatangkan kemudaratan kepada Umat Islam bahkan masyarakat melihat ia sebagai bibit-bibit yang boleh membawa kepada unsur " pengkhianatan " dalam menjalankan syariat Islam.
Sejauh mana unsur-unsur pengkhianatan agama itu berlaku?. Ia sedikit sebanyak turut terpengaruh dengan cara seseorang itu menginterpretasikan Islam itu sendiri. Ada yang beranggapan bahawa Islam hanya yang berkaitan dengan soal hukum dan ibadah semata-mata yang akhirnya membawa kepada kejumudan umat Islam. sedangkan tafsiran Islam itu amat luas hatta meliputi soal-soal muamalah, perhubungan sesama manusia, politik, kepimpinan, akhlak, selain daripada persoalan-persoalan pokok seperti akidah dan ibadah yang sememangya menjadi tuntutan fardu ain ke atas semua umat Islam.
Keterbukaan dalam menerima apa jua pembaharuan yang berlandaskan kepada konsep pembangunan tidak boleh ditolak mentah-mentah. sesuai sifat kesyumulan Islam, Islam harus disesuaikan dengan perubahan zaman yang menuntut keterbukaan minda namun tidak sampai membelakangkan prinsip-prinsip Islam. walaupun tidak berdiri atas nama "Islam", setiap pembangunan yang mendatangkan kemanfaatan kepada masyarakat sejagat harus diterima bersesuaian dengan konsep Islam itu sendiri iaitu Islam bukanlah agama yang menyusahkan sebaliknya memudahkan.
Sekalipun urusan politik yang berjalan di negara ini tidak diletakkan atas nama Islam, namun pengurusanya yang telah membawa kepada pembangunan manusia tidak harus dilihat sebagai sesuatu yang menyalahi syariat. Bahkan selagi Islam itu tidak diabaikan sebagai satu pegangan bagi sebuah negara yang merdeka dan yang mempunyai masyarakat yang berbilang bangsa, maka masyarakat tidak harus meletakkannya dalam konteks negara yang melanggar prinsip-prinsip Islam. Di Malaysia, politik kita menggunakan kaedah demokrasi dan ia sememangnya satu sistem politik yang disarankan oleh Islam. Politik Islam secara umumnya boleh ditakrifkan sebagai "satu sistem pengurusan manusia yang berlandaskan akidah, syariah dan akhlak Islam". Soal politik adalah soal pengurusan dan soal keyakinan di mana seseorang itu yakin bahawa negara ini adalah kepunyaanya. Oleh itu, konsep perkongsian kuasa bukanlah suatu amalan yang menyalahi dasar-dasar Islam.
Dalam konteks agama, kita disuruh berpolitik agar masyarakat dapat diuruskan dengan cara yang terbaik. tetapi masalah timbul apabila wujudnya politik kepartian yang membawa kepada perpecahan."Mindset" orang melayu amnya dan masyarakat Kaum Iranun khususnya haruslah diubah. Berpolitik bukan untuk berkelahi tetapi untuk mentadbir. Begitulah juga berpoligami bukanya untuk berkelahi. Tetapi apabila unsur-unsur negatif sudah tertanam dalam pemikiran, maka setiap perbezaan pendapat dan pandangan sukar diterima dengan pemikiran terbuka.
Ulama terkemuka Abu A'la Al-Maududi dalam perbahasanya mengenai politik Islam menyifatkan dalam memahami konsep poltitk Islam, ia tidak harus difahami dengan hanya berlandaskan kepada nafsu dan minat golongan yang mendefinisikannya. Ini kerana ia akan membawa kepada penyesatan manusia yang turut didorong oleh faktor untuk mengekalkan kekuasaan demi mencari pangkat, kekayaan dan sebagainya. Bagi al-Maududi, Islam adalah satu adunan daripada beraneka idea yang tidak ada kaitan di antara satu sama lain bahkan merupakan satu sistem yang mempunyai prinsip-prinsip yang tetap. Dalam hubungan ini, prinsip utama Islam ialah tauhid kerana itulah risalah yang dibawa oleh setiap nabi dan rasul.
Mewujudkan sebuah negara yang aman adalah satu kerahmatan dan turut mewujudkan prospek yang begitu luas. Oleh itu politik haruslah dilihat secara fleksibel dan anjal asalkan ia dapat menekankan aspek-aspek pembangunan dan kesejahteraan manusia. Bagi rakyat yang berada di dalam sebuah negara yang menjalankan prinsip-prinsip Islam, mereka perlu meletakkan taat setia kepada pucuk pimpinan di samping menjalankan tugas yang diamanahkan oleh pemerintah dengan jujur dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Malah Mereka juga diminta bertanggungjawab dan memberikan kerjasama kepada pemerintah ketika berhadapan dengan ancaman baik dari dalam mahupun luar negara.
Dalam hubungan ini, meletakkan prinsip-prinsip Islam sebagai wadah perjuangan politik tanpa mengabaikan kepentingan dan kesejahteran rakyat adalah satu tuntutan. Berpolitik bagi memastikan dasar-dasar pemerintahan berjalan dengan lancar disamping memastikan rakyat mendapat hak yang sewajarnya adalah tanggungjawab bagi setiap PEMIMPIN.

Read more...

pesanan

Penafian:Penulis blog paikankb tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan, Segala komen atau ulasan, fakta berunsur hasutan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP