Khamis, 25 Jun 2015

PETANI SUKU IRANUN

salam ramadhan

Pertanian merupakan salah satu sumber rezeki masyarakat Iranun di kota Belud. Bidang ini kini mulai mendapat pengiktirafan sebagai penyumbang kepada ekonomi bukan sahaja di sabah bahkan di  malaysia. Kota Belud telah menerima satu gagasan pembangunan dalam konteks pertanian berasaskan Padi iaitu Projek Jelapang Padi. Isu ini banyak mendapat reaksi positif dan tidak ketinggalan juga reaksi negative sehinggakan menjadi bahan usikan nakal buat YB. Datuk Haji Musbah Jamli yang sehingga kini memperjuangkan penting nya jelapang Padi ini diwujudkan.

Sebagai anak jati Kota Belud dan anak suku kaum Iranun, saya terpanggil untuk mengutarakan sedikit pandangan berkaitan permasalahan yang dihadapi oleh para petani suku tercinta kita. Soal isu Kepolitikan biarlah orang lain yang mengulasnya. Dari apa yang saya lihat, masyarakat kita yang terlibat dalam bidang ini hampir keseluruhanya memilih sebagai “Side-Income”.

Keterlibatan para petani suku Iranun sekarang mengalami "evolusi" kearah pasca baru. Orang lama sudah mulai merehatkan badan, kini usaha ini diteruskan oleh kelompok muda yang berjiwa Tua. Kebanyakkan para petani sekarang adalah mereka yang mempunyai kerjaya tetap. Penanaman Padi ini hanya dianggap sebagai “Side – Income” dan cara pengusahaannya pula lebih kepada “Ali Baba”.

Di Malaysia, negeri kedah merupakan negeri yang mendapat jolokan sebagai negeri Jelapang Padi. Melihat kaedah terutamanya sistem perparitan yang digunakan amatlah jauh bezanya dengan sistem yang kita ada di Kota Belud. Mungkin melihat senario ini, Semangat YB. Datuk Haji Musbah Jamli berkobar-kobar untuk merubah kehidupan para petani daripada hidup bersawah padi secara tradisional kepada lebih inovatif sejajar dengan teknologi yang ada sekarang.

Namun, seperti yang kita maklum masyarakat kita mempunyai sikap yang berbeza dengan sikap suku kaum yang lain di daerah ini. Masyarakat kita lebih suka bersikap menentang daripada mengikut. Sikap seperti ini lah menyebabkan pembangunan dari segi ekonomi menjadi lembab dalam suku kaum kita. Secara jujurnya, sikap ini banyak menyumbang kepada kejatuhan nilai bangsa kita sendiri. Selain menentang, masyarakat kita juga lebih suka bersikap menjadi pemimpin atau pun BOSS. Cuba kita perhatikan, kebanyakkan petani sekarang memilih untuk mengupah orang luar atau bahasa  cantiknya “Pendatang Asing”. Sistem yang diamalkan bahagi dua kadar keuntungan. Side lain kita Nampak cara ini menyenangkan kita, hakikatnya cara ini menuju kepada kehancuran ekonomi suku kaum kita.

Sikap pemalas mulai bertapak kedalam jiwa kita, pendatang asing mendapat ilmu juga keuntungan tetapi kita hanya mendapat keuntungan dalam kerugian. Ilmu membaja misalnya bukan boleh dibuat secara semborono apatah lagi kaedah dan racun yang hendak digunakan. Anak-anak kita menjadi buta dalam celik , orang lain berlumba-lumba mencari limu kita pula berlumba-lumba menjadi BOSS yang dalam kesakitan. Bila ditanya, biarlah anak-anak saya bekerja denga kerajaan, hujung bulan dapat gaji. Lagipun sekarang zaman moden, semua main klik saja. Sikap ini lah juga menjadikan suku kaum kita lemah untuk berdikari. sejak kecil kita diasuh dan dididik menjadi penerima cukup apa yang ada. Padahal suku kaum kita, terkenal dengan sikap juang yang tinggi lagi kental. Mungkin sikap ini hanya pada kekuatan fizikal sahaja bukan pada mentalnya.

Masyarakat kita juga cepat "berasimilasi" dengan teknologi, namun teknologi yang dimaksudkan lebih kepada “Santai Minda Pollitik” FB, TWITTER, TELEGRAM, WHATSAPP, WECHAT dan banyak lagi. Sehinggakan peluang yang ada tidak digunakan dengan sepenuhnya. Di kedai-kedai kopi, tua muda cerita pasal aplikasi ini. Kemodenan dalam kemunduran, moden isu politik tapi mundur dalam ekonomi. Adakah kita sanggup melihat peluang yang ada terus direntap oleh suku lain. Kita banyak menyalahkan kerajaan mahupun pemimpin kerana tiada bantuan mahupun peluang yang diberi untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat kita. dari sudut lain, Gajah didepan mata kita, langsung tak nampak...Semut diseberang laut pula kita boleh melihatnya..



Insha Allah akan Bersambung…..




tulisan ini sekadar coretan dari anak iranun yang cintakan kejayaan sukunya.

0 comments:

Catat Ulasan

pesanan

Penafian:Penulis blog paikankb tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan, Segala komen atau ulasan, fakta berunsur hasutan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP