Rabu, 17 Jun 2009

KERAJAAN PERPADUAN MENUJU PERPADUAN ATAU KEHANCURAN

Melihat gelagat kedua-dua belah pihak UBN dan PAS tidak keterlaluan andai saya katakan isu kerajaan Perpaduan ibarat "Pisang Goreng" cepat laku dan sedap pula untuk di makan. Setiap hari didada-dada akhbar yang bidang terpampang pelbagai ulasan dan pendapat mengenai isu kerajaan perpaduan. Malah bagi pencinta "Idea" ini mereka terus berlumba-lumba mendapatkan berita-berita terkini "Hiburan sensasi" ini. Namun apa yang paling menarik apabila komenter-komenter didalam pelbagai anutan dan bidang ini menegakkan idea dan anutan masing-masing yang bukan sahaja mendasari perjuangan parti PAS bah kan juga terhadap Parti UMNO itu sendiri. Tidak kurang pula yang bertindak sekadar pemerhati dan "Berpuasa" di dalam memberikan sebarang ulasan mengenai isu ini.



Sebenarnya bukan mudah dan bukan senang untuk kedua pihak ini merealisasikan " Kerajaan Perpaduan" tanpa didahuli oleh sikap ikhlas dan jujur dikedua belah pihak. Namun apa yang melucukan sekarang, kerajaan UBN seakan-akan cuba meneguk secawan teh tarik di air yang keruh. Akhbar pro kerajaan banyak menyiarkan laporan atau cerita perbalahan antara sesama pemimpin PAS sahaja dan ini merupakan satu tindakan yang tidak wajar. Hal ini kerana pihak kerajaan mestilah bertindak adil didalam menterjemahkan sebenar kehendak kedua-dua belah pihak dan bertindak bijak dalam mengulas mengenai isu kerajaan perpaduan. Sesetengah pendapat amat berasa kecewa dengan situasi sekarang. Bukankah tujuan utama adalah menyatupaduan masyarakat negara kita dan seterusnya memperjuangkan bangsa Melayu dan Islam itu tanpa mendauhukan kepentingan parti masing-masing.


Melihat dari konteks penganut PAS, amat diakui bahawa wujud satu jurang yang amat dalam terutama didalam menangani isu ini oleh pihak atasan. Berlaku perdebatan dan perselisihan pendapat oleh ketua pimpinan dan orang bawahannya. Persoalanya sekarang mengapa tidak ada tindakan yang diambil oleh pihak PAS didalam menangani Isu ini seperti mengarahkan agar setiap ahli atau pimpinan PAS tidak boleh memberikan sebarang ulasan atau kritikkan sebelum mendapat lampu hijau dari ketua Parti. Banyak ulasan sebenarnya dimanupulasi oleh sesetengah pihak sehingga mewujudkan situasi yang amat menakutkan dikalangan ahli PAS sendiri.


Dari perspektif UBN pula, situasi ini merupakan situasi yang perlu dipertimbangkan dan seterusnya mendapat perhatian yang amat berat demi kelangsungan negara Malaysia. Namun, Para pemimpinnya pula sentiasa memberikan pelbagai ulasan dan yang amat menyedihkan ramai dikalangan pemimpin UBN sentiasa mempersoalkan keikhlasan Parti PAS didalam membincangkan isu Kerajaan Perpaduan. Persoalanya sekarang, idea kerajaan perpaduaan ini di mulakan oleh siapa sebenarnya???



Sebagai rakyat Malaysia yang mahukan perpaduan dan kesatuan rakyatnya tidak kira bangsa manapun mengharapkan agar kedua-dua belah pihak mestilah menghentikan segala ulasan ataupun pandangan terhadap isu ini agar segala perbincangan berjalan dengan lancar. Selagi belum ada perbincangan yang sebenar berlaku, pada hemah saya "Diam" lebih baik daripada berceloteh. Saya turut akui bahawa bukan senang hendak menututp mulut semua orang, namun kita bercakap biarlah berlandaskan pada fakta yang benar agar isu yang baik akan terus menjadi baik, jangan kerana ulasan ataupun pandangan pelbagai pihak menyebabkan perkara yang baik menjadi jahat. Bukan niat saya mengatakan agar sesiapapun tidak boleh mengulas isu ini, tetapi biarlah memberikan ulasan yang seadil-adilnya agar masyarakat kita tahu apa tujuan sebenar kerajaan Perpaduan ini diwujudkan. Saya amat yakin para bloger yang lain lagi arif dalam soal memberikan sebarang ulasan. Bersama kita fikirkan.....

0 comments:

Catat Ulasan

pesanan

Penafian:Penulis blog paikankb tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan, Segala komen atau ulasan, fakta berunsur hasutan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP