Selasa, 30 Jun 2009

ANTARA JUAK ATAU PUAK


Setiap manusia di dunia ini amat mementingkan soal maruahnya. Kita tidak akan berdiam diri andai maruah kita di persendakan, malahan sehingga sanggup mati demi kerana maruah. Namun dalam zaman ini terlalu dan teramat ramai orang yang mula meletakkan harga dirinya terlalu murah dan membiarkan maruahnya dipersenda dan di pijak-pijak oleh orang lain. Kelompok ini amat memalukan dalam masyarakat kita, sehinggakan jika tidak di"Usir" dalam masa terdekat ini berkemungkinan ia akan menjadi kudis yang sedap di garu tetapi sakit di pandang..


Saya bukanya anti pada poltik ataupun para penganutnya, tetapi berasa terlalu sedih apabila politik itu dicemari dengan pelbagai muslihat. Tidak kira penganutnya berpendidikan mahupun tidak "Politik" menjadi pertaruhan dalam mencapai agenda tersendiri. Lantaran ideologi yang berbeza maka lahirlah juak-juak atau mungkin juga puak-puak masing-masing. yang kononya untuk kepentingan kaum masing-masing. Saya tidak kisah andainya ideologi tidak memberikan kesan yang amat kejam kepada penganutnya, tetapi cuba saudara-saudara lihat bagaiman dengan perbezaan pendapat sahaja banyak mencetuskan fitnah memfitnah, caci mencaci, cera mencerca dan akhirnya timbul isu tidak bertegur sapa dan sumpah menyumpah dikalangan masyarakat kita.

Malahan apa yang kita nampak keadaan sekarang adalah siap yang menjadi pemimpin maka juak atau puaknya pasti banyak projek, rumah mulai di ubah suai, kereta ditukar denga kereta baru lagi mahal dan macam-macam lagi lah. Sebenarnya politik itu bukannya kejam tetapi yang menyebabkan kalimat suci itu di takuti dan dibenci adalah disebabkan oleh para penganutnya. Benarlah kata seorang insan kerdil dari kaum Iranun " Kadang kala kita akan dapati musuh utama kita adalah diri kita". Benarlah juga kerana perkataan politik itu menjadi kotor disebabkan oleh penganutnya.

Perkara yang kita tidak boleh kompromi apabila para penganut politik ini turut membelakangkan ajaran suci Islam. Banyak kes-kes yang didedahkan kepada umum seperti bomoh membomoh untuk mendapatkan gelaran YB dan banyak lagilah. Juak atau puaknya terus berteriakan sebagai tanda sokongan kepada perjuangan "Demi Harta" mereka. Atas alasan hanya mereka yang memahami perjuangan pemimpin mereka. Disebabkan hal sebegini terlalu ramai kita lihat Pemimpin yang berdiri dari air mata orang lain.


Apa tidaknya, segala sokongan yang diberikan selama ini dipersiakan dan selepas pilihanraya baru masyarakat kita tahu siapa sebenarnya mereka ini, belangnya bukan kecil tetapi lebih daripada belang pak belang. Segala permasalahan cuba di ketengahakan tetapi pemimpin kita sehingga sekarang berjanji dan terus berjanji sahaja. Nah lihat sahaja Sekarang ini, timbul pula masalah didaerah kita yang tercinta ini mengenai projek Agropolitian yang cuba dilaksanakan di salah satu kg di daerah ini. Bantahan demi bantahan di kemukaan tetapi YB kita tetap membisu tanpa sebarang ulasan...

Oleh itu, Bajai lah diri kita dengan Islam, biar melahirkan generasi yang tahu nilai Islam... tidak rakus pada jawatan, harta dan nama. Apa ada pada nama, jawatan dan harta kalau tidak melihat penderitan orang lain sebagai sumber inspirasi terutama kepada pemimpin. Baiki dan sentiasa berusaha demi amanah masyarakat tercinta...

0 comments:

Catat Ulasan

pesanan

Penafian:Penulis blog paikankb tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan, Segala komen atau ulasan, fakta berunsur hasutan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP