Selasa, 30 Jun 2009

ANTARA JUAK ATAU PUAK


Setiap manusia di dunia ini amat mementingkan soal maruahnya. Kita tidak akan berdiam diri andai maruah kita di persendakan, malahan sehingga sanggup mati demi kerana maruah. Namun dalam zaman ini terlalu dan teramat ramai orang yang mula meletakkan harga dirinya terlalu murah dan membiarkan maruahnya dipersenda dan di pijak-pijak oleh orang lain. Kelompok ini amat memalukan dalam masyarakat kita, sehinggakan jika tidak di"Usir" dalam masa terdekat ini berkemungkinan ia akan menjadi kudis yang sedap di garu tetapi sakit di pandang..


Saya bukanya anti pada poltik ataupun para penganutnya, tetapi berasa terlalu sedih apabila politik itu dicemari dengan pelbagai muslihat. Tidak kira penganutnya berpendidikan mahupun tidak "Politik" menjadi pertaruhan dalam mencapai agenda tersendiri. Lantaran ideologi yang berbeza maka lahirlah juak-juak atau mungkin juga puak-puak masing-masing. yang kononya untuk kepentingan kaum masing-masing. Saya tidak kisah andainya ideologi tidak memberikan kesan yang amat kejam kepada penganutnya, tetapi cuba saudara-saudara lihat bagaiman dengan perbezaan pendapat sahaja banyak mencetuskan fitnah memfitnah, caci mencaci, cera mencerca dan akhirnya timbul isu tidak bertegur sapa dan sumpah menyumpah dikalangan masyarakat kita.

Malahan apa yang kita nampak keadaan sekarang adalah siap yang menjadi pemimpin maka juak atau puaknya pasti banyak projek, rumah mulai di ubah suai, kereta ditukar denga kereta baru lagi mahal dan macam-macam lagi lah. Sebenarnya politik itu bukannya kejam tetapi yang menyebabkan kalimat suci itu di takuti dan dibenci adalah disebabkan oleh para penganutnya. Benarlah kata seorang insan kerdil dari kaum Iranun " Kadang kala kita akan dapati musuh utama kita adalah diri kita". Benarlah juga kerana perkataan politik itu menjadi kotor disebabkan oleh penganutnya.

Perkara yang kita tidak boleh kompromi apabila para penganut politik ini turut membelakangkan ajaran suci Islam. Banyak kes-kes yang didedahkan kepada umum seperti bomoh membomoh untuk mendapatkan gelaran YB dan banyak lagilah. Juak atau puaknya terus berteriakan sebagai tanda sokongan kepada perjuangan "Demi Harta" mereka. Atas alasan hanya mereka yang memahami perjuangan pemimpin mereka. Disebabkan hal sebegini terlalu ramai kita lihat Pemimpin yang berdiri dari air mata orang lain.


Apa tidaknya, segala sokongan yang diberikan selama ini dipersiakan dan selepas pilihanraya baru masyarakat kita tahu siapa sebenarnya mereka ini, belangnya bukan kecil tetapi lebih daripada belang pak belang. Segala permasalahan cuba di ketengahakan tetapi pemimpin kita sehingga sekarang berjanji dan terus berjanji sahaja. Nah lihat sahaja Sekarang ini, timbul pula masalah didaerah kita yang tercinta ini mengenai projek Agropolitian yang cuba dilaksanakan di salah satu kg di daerah ini. Bantahan demi bantahan di kemukaan tetapi YB kita tetap membisu tanpa sebarang ulasan...

Oleh itu, Bajai lah diri kita dengan Islam, biar melahirkan generasi yang tahu nilai Islam... tidak rakus pada jawatan, harta dan nama. Apa ada pada nama, jawatan dan harta kalau tidak melihat penderitan orang lain sebagai sumber inspirasi terutama kepada pemimpin. Baiki dan sentiasa berusaha demi amanah masyarakat tercinta...

Read more...

Ahad, 28 Jun 2009

SEDIKIT SEJARAH HIDUP ROSLAN HAJI MANSHOR




Berdasarkan kepada penulisan saudara depu-depu dan batu gadung saya turut tertarik untuk berkongsi sedikit tentang peribadi Insan yang bernama Roslan Bin Haji Manshor ini. Saya akui perjuangan beliau didalam arena politik memang tidak dapat dinafikan. Seingat saya lah beliau ini mula berkecimpung dalam arena politik sejak tahun 1970-an lagi semasa era pemerintahan USNO ketika itu, sehinggalah kemasukan UMNO pada tahun 1990-an beliau tetap menjawat jawatan sebagai setiausaha Cawangan Kg Tamau sehingga sekarang (skg Taman selatan).



Pada hemah saya pengalaman yang beliau perolehi cukup banyak dan berharga untuk beliau jadikan sebagai pedoman dalam kelangsungan politik beliau. Namun seperti yang kita ketahui, semua itu bukannya sandaran untuk kita menilai kebolehan beliau. Perlu diingat juga tentang ungkapan "Tak kenal Maka Tak Cinta" kerana setiap yang baik ada buruknya dan setiap orang pasti ada "Musuhnya", begitulah juga dalam arena politik di negara kita. Sebaik manapun seseorang itu pasti ada insan lain yang kurang senang dengan gerak geri beliau. Itu lah Manusia.....




Untuk menjadikan seseorang itu pemimpin, ia haruslah bermula daripada langkah pertama, andai benarlah saudara Roslan Haji Manshor ini bakal pemimpin pelapis dalam masyarakat Kota Belud amnya, satu "kerterbukaan minda" perlu dilakukan oleh setiap orang demi kebaikan setiap kaum dan agama. Secara jujurnya juga andai beliau bertindak untuk mewaklili ataupun secara tepatnya" Hanya untuk pemimpin Suku Iranun" saya amat tidak bersetuju. kerana seperti yang kita mahukan biarlah beliau menjadi "Hero" untuk semua etnik Di Sabah khususnya dan Malaysia amnya..




Bagi saya ada beberapa perkara yang perlu kita ketahui tentang diri beliau. Adalah terlalu zalim juga andai kita melihat dari aspek tertentu sahaja didalam menilai kewibawaan beliau. Selain dari segi sikap, beliau ini juga merupakan seorang yang hidup sederhana seperti kita juga, apa yang saya lihat setiap waktu malam beliau akan bersama-sama dengan masyarakat nelayan di sekitar beberapa buah kampung di daerah Kota Belud turun ke laut menangkap ikan. Hal ini amat perlu pada seseorang andai ingin jadi pimimpin, kerana beliau faham keadaan sebenar rakyatnya apatah lagi selain bidang pertanian masyarakat kita turut terlibat secara langsung dalam bidang perikanan. Beliau juga merupakan seorang petani ketika masa dulu, malah beliau sehingga sekarang mempunyai minat yang amat mendalam terhadap bidang pertanian. Mungkin disebabkan beliau lahir daripada keluarga dan masyarakat yang sumber ekonominya adalah pertanian dan perikanan.




Atas karisma dan perjuangan beliau dalam arena politik selama ini, tidak hairanlah apabila beliau diberikan penghormataan dengan mendapat Anugerah Pingat Pangkuan Negara (PPN) oleh DYMM Sri Paduka baginda Yang Di pertuan Agong pada tahun 2005. Namun begitu teramatlah salah juga andai kita mengatakan bahawa semua yang saya katakan tadi terutama didalam menyatakan kebaikan yang ada pada peribadi beliau sebagai satu PUJIAN tetapi pada saya tujuan utama saya adalah untuk kita berkongsi siapa beliau ini sebenarnya. Terserah kepada kita menilainya....




Apapun ingatlah untuk menjadi seorang peimimpin banyak perkara yang perlu kita perhatikan walapun benda itu sebesar zarah. Allah sentiasa mengingatkan kita agar sentiasa adil dan prihatin terhadap rakyat malah di khabarkan ketika zaman pemerintahan Umar Al- Aziz tidak ada seorang pun rakyatnya yang miskin, sehinggakan bantuan seperti zakat terpaksa diagihkan kepada masyarakat luar.




Oleh itu, andai sesiapapun yang berniat ingin menjadi pemimpin tolong cermin diri anda....! Bersedia kah kita atau sebaliknya. Andai hanya kerana nama, pangkat dan harta nescaya neraka sahaja tempatnya...."Ganti atap andai Bocor, agar air hujan tidak mencurah-curah masuk kedalam rumah"...

Read more...

Jumaat, 26 Jun 2009

HATI SEORANG ANAK KECIL




ALANGKAH baiknya andai hati kita ini seperti hati seorang anak-anak kecil. Perhatikanlah mereka, setiap kehendak mereka mesti kita patuhi, andai putih maka putihlah dan andai hitam maka hitam lah ia. Apa yang mereka katakan dan inginkan, kita sebagai ibu bapa perlu dipatuhi. Sikap mereka ini terlalu bersungguh-sungguh didalam dia berusaha memiliki sesuatu. Andai tak kena gaya, anak kecil itu pasti akan duduk di lantai depan kedai sambil menghentak-hentak kakinya di sulami jeritan dan tangisan "Nak Bola juga...nak bola juga!". Akhirnya kita pun akur, dalam sedar atau tak sedar duit ada atau cukup tak cukup kita belikan juga bola tersebut.

Hati anak kecil, hati waja, keras macam batu. Setiap kehendak dan kemahuannya kita kena turuti dan andai tidak diikuti boleh bergoncang dunia!. Alangkah baiknya andai hati kita seperti itu, bertegas dalam membina semangat. Tetapi hakikatnya semakin usia kita bergerak kehadapan semakin layu pula semangat kita. Kata orang, bukan lemah tapi rasional. Benarkah rasional atau malas??? Tidak kira kita bergelar orang tua, belia, remaja sikap malas tetap wujud dalam kamus hidup kita. Cuma kadang-kadang ia dapat menguasai ataupu menjadi hamba pada empunya diri.

Apapun kita semua tahu bahawa segala yang kita usahakan pasti membuahkan hasil, bukan didunia mungkin di akhirat. Ibaratnya seperti kita menyuap nasi kedalam mulut lah, tidak pernah pula kita melihat atau mendengar orang menyuap nasi tak masuk kedalam mulut, asyik "Missed" aje. Kecualilah orang itu ditimpa penyakit-penyakit tertentu. Melihat kepada senario masyarakat kita kini, perkataan malas semakin popular kerana terlalu ramai yang sedang bercinta dengan sikap seperti ini. Cuba perhatikan remaja masyarakat di daerah kita. mereka lebih gemar melepak daripada membuat sesuatu yang berfaedah. Adakah kerana salah pada kerajaan atau pun ibubapa...???. (Kita fikir bersama)

Andai zaman dahulu datuk-datuk kita bekerja keras untuk sesuap nasi tetapi zaman sekarang ramai dan ada sebahagian orang kita bekerja "Keras" untuk menghabiskan harta ibubapa mereka dan yang paling menyedihkan apabila ia dibelanjakan melalui jalan yang menyimpang jauh dari ajaran Islam.


Satu lagi, anak kecil tidak mudah berkecil hati. Bergaduh selalu tetaapi tidak pernah melalut sampai tujuh keturunan. Selalunya apabila bergaduh bukan main beria, tetapi tidak lama kemudian mereka akan berbaik semula. Itulah hebatnya hati seorang anak kecil.....! Tetapi bagaimana dengan remaja, belia dan retua yang bergaduh..? Orang tua andai bergaduh amat menakutkan dan kadang-kadang amat melucukan..." Tujuh keturunan engkau aku haramkan pijak tanak aku!". Mungkin ayat dan dialog ini sentiasa kita mendengarnya kan... Kan seronok andai kita seperti anak kecil, bergaduh berpukul pun tidak lama kemudian berseronok pula mereka, LANGSUNG TIDAK DENDAM MENDENDAM.... Bukan kita menyesal pada takdir tetapi kenapa kita manusia apabila dewasa sukar untuk bersikap rajin, hormat menghormati, sayang menyayangi dan tidak bersikap pendendam iaitu menjadi seorang yang pemaaf....???

Read more...

Ahad, 21 Jun 2009

SELAMAT HARI BAPA..




SELAMAT HARI BAPA buat ayah-ayah, bapa-bapa, abah-abah, pak-pak, father-father, ama-ama dan kepada semua kaum lelaki yang mempunyai anak amnya. Di kesempatan ini saya ingin berkongsi "sedikit" pengalaman yang amat sukar dan tidak AKAN dapat ku lupakan mengenai pengorbanan seorang insan yang bergelar ayah atau ama serta keluarga ku yang tercinta.




Sedari kecil lagi saya amat rapat dengan ama, sehinggakan kalau tak silap saya masih tidur bersama-sama dengan ama sehingga berumur 12 tahun. Walapun bukan anak manja ama, tapi saya bersyukur kerana kasih dan sayang ama tidak pernah berbelah bahagi terhadap kami semua. kami merupakan sebuah keluarga yang besar seramai 12 orang, 10 lelaki dan 2 perempuan, saya merupakan anak ke 5 tergolong dalam kelompok kaum adam. Cuba saudara-saudara bayangkan betapa peritnya ama dan ena (Ayah dan Ibu) membesarkan kami semua. Tambahan pula ama hanya bekerja sebagai penjual ikan dan petani manakala Ena merupakan suri rumah sepenuh masa. Saya akui kehidupan kami pada ketika itu ibarat "Kasi pagi makan pagi, kais petang makan petang", airmata ena sering berlinangan melihat penderitan anak-anaknya. Sebagai seorang ketua keluarga ama hanya sekadar berdoa dan berusaha agar mendapat kekuatan bagi merubah kehidupan kami sekeluarga. Saya faham sangat andai ama menghadapai masalah kewangan, beliau tidak banyak bercakap dan lebih suka berdiam diri, kami adik beradik amat faham dan seperti biasa kami akan cuba menjaga kelakuan agar tidak menimbulkan kemarahan kepada ama.






Pada satu ketika kami sekeluarga terpaksa mengalas perut dengan hanya buah pisang muda yang direbus cecah garam atau gula. Buah pisang itu pula terpaksa diambil waktu malam agar tidak diketahui oleh orang lain. Kakak (Babai), abang aping dan abg Belin terpaksa berjalan kaki untuk ke salah sebuah sekolah menengah di daerah Kota Belud. Oh ya satu lagi kisah yang pasti saya teringat apabila sebungkus Maggi terpaksa dibahagi 4 untuk kami makan adik beradik (Sehingga sekarang apabila teringin memakan maggi bersama isteri ataupun kawan-kawan pasti kisah ini saya ceritakan kepada mereka). Ama dan ena seperti biasa apabila Babai jemput makan bersama-sama mesti akan berkata "Kan kanun, mausug kami pen" padahal hampir sehari ama dan ena tidak menjamah sedikit makanan pun.



Namun, kehidupan kami sekeluarga sedikit demi sedikit mula berubah, Babai walapun tidak dapat melanjutkan pelajaran keperingkat tinggi namun Allah itu maha pengasih apabila dia mendapat pekerjaan sebagai pembantu Guru Prasekolah dan seterusnya membantu keluarga sehingga kini. Apa yang boleh saya katakan disini, setiap ahli keluarga saya mempunyai pengorbanan yang tidak akan dapat saya ataupun sesiapa boleh atasi. Setiap pengorbanan Ama,Ena, Babai, abang-abang dan adik-adik yang lain amat berharga buat keluarga tercinta kami ini. Abang Aping sanggup menolak tawaran untuk melanjutkan pengajian keperingkat Tinggi dan memilih untuk menjadi guru sandaran ketika itu demi membantu Ama merubah kehidupan keluarga kami. Syukur Alhamdulillah, benarlah kata-kata Ama dan Ena bahawa "Pun tanu sabar Walata'alla pasti tumabang".




Terlalu banyak kisah pengorbanan ama buat kami sekeluarga, bahkan sehingga kini ama masih terus "bekerja" sekalipun kami anak-anaknya boleh lah dikatakan telah berjaya dalam kehidupan masing-masing. Mungkin disebabkan oleh pengalaman-pengalaman yang lalu maka ama terus berusaha dan berusaha agar adik-adik yang lain tidak merasai keperitan yang kami rasa ketika masa dulu. Namun usia Ama sekarang membuatkan beliau terpaksa menghadkan "aktiviti" mencari rezeki untuk keluarganya, kami sebagai anak-anak bertekad sekalipun pahit kami akan galas tanggungjawab Ama demi kebaikkan keluarga kami semua.



Kepada Ama dan keluarga terutama Abang Aping dan Abang Belin SELAMAT HARI BAPA. Semoga keluarga kita sentiasa di berkati Oleh Allah. Babai, Abang Aping, Abang Belin, Abang Belan dan adik-adik yang lain bersamalah kita "berjuang" demi keluarga tercinta kita ini. Sekalipun terlalu susah, fikirlah bahawa kehidupan kita ini ibarat roda, ia akan sentiasa berputar dan terus berputar serta akan terus berputar.... " SAKEN EH KHA LIMU KU TANTU SEKANU, TERUTAMA KELUARGA TANU" IKHLAS DARIKU PAIKANKB...












INFO MENGENAI NEGARA YANG MERAIKAN HARI BAPA 2009


21 June 2009- bersamaan Ahad ketiga dalam bulan Jun bagi negara-negara berikut: Malaysia, Amerika Syarikat, Afrika Selatan, Argentina, Bahamas, Bangladesh, Belanda, Bulgaria, Chile, China, Colombia, Costa Rica, Cuba, Cyprus, Filipina, Greece, Guyana, Hong Kong, India, Ireland, Jamaica, Jepun, Kanada, Malta, Mauritius, Mexico, Pakistan, Panama, Paraguay, Perancis, Peru, Puerto Rico, Singapura, Slovakia, Sri Lanka, Switzerland, Trinidad dan Tobago, Turki, United Kingdom, Venezuela, Zimbabwe.


5 Disember 2009 - tarikh yang tetap.. bagi Thailand


6 September 2009 – Ahad pertama dalam bulan September bagi negara Australia dan New Zealand


19 Julai 2009 – Ahad ketiga bulan Julai bagi negara Uruguay


19 Mac 2009 – tarikh yang tetap bagi negara Bolivia, Honduras, Itali, Liechtenstein, Portugal, Sepanyol
















Read more...

Rabu, 17 Jun 2009

KERAJAAN PERPADUAN MENUJU PERPADUAN ATAU KEHANCURAN

Melihat gelagat kedua-dua belah pihak UBN dan PAS tidak keterlaluan andai saya katakan isu kerajaan Perpaduan ibarat "Pisang Goreng" cepat laku dan sedap pula untuk di makan. Setiap hari didada-dada akhbar yang bidang terpampang pelbagai ulasan dan pendapat mengenai isu kerajaan perpaduan. Malah bagi pencinta "Idea" ini mereka terus berlumba-lumba mendapatkan berita-berita terkini "Hiburan sensasi" ini. Namun apa yang paling menarik apabila komenter-komenter didalam pelbagai anutan dan bidang ini menegakkan idea dan anutan masing-masing yang bukan sahaja mendasari perjuangan parti PAS bah kan juga terhadap Parti UMNO itu sendiri. Tidak kurang pula yang bertindak sekadar pemerhati dan "Berpuasa" di dalam memberikan sebarang ulasan mengenai isu ini.



Sebenarnya bukan mudah dan bukan senang untuk kedua pihak ini merealisasikan " Kerajaan Perpaduan" tanpa didahuli oleh sikap ikhlas dan jujur dikedua belah pihak. Namun apa yang melucukan sekarang, kerajaan UBN seakan-akan cuba meneguk secawan teh tarik di air yang keruh. Akhbar pro kerajaan banyak menyiarkan laporan atau cerita perbalahan antara sesama pemimpin PAS sahaja dan ini merupakan satu tindakan yang tidak wajar. Hal ini kerana pihak kerajaan mestilah bertindak adil didalam menterjemahkan sebenar kehendak kedua-dua belah pihak dan bertindak bijak dalam mengulas mengenai isu kerajaan perpaduan. Sesetengah pendapat amat berasa kecewa dengan situasi sekarang. Bukankah tujuan utama adalah menyatupaduan masyarakat negara kita dan seterusnya memperjuangkan bangsa Melayu dan Islam itu tanpa mendauhukan kepentingan parti masing-masing.


Melihat dari konteks penganut PAS, amat diakui bahawa wujud satu jurang yang amat dalam terutama didalam menangani isu ini oleh pihak atasan. Berlaku perdebatan dan perselisihan pendapat oleh ketua pimpinan dan orang bawahannya. Persoalanya sekarang mengapa tidak ada tindakan yang diambil oleh pihak PAS didalam menangani Isu ini seperti mengarahkan agar setiap ahli atau pimpinan PAS tidak boleh memberikan sebarang ulasan atau kritikkan sebelum mendapat lampu hijau dari ketua Parti. Banyak ulasan sebenarnya dimanupulasi oleh sesetengah pihak sehingga mewujudkan situasi yang amat menakutkan dikalangan ahli PAS sendiri.


Dari perspektif UBN pula, situasi ini merupakan situasi yang perlu dipertimbangkan dan seterusnya mendapat perhatian yang amat berat demi kelangsungan negara Malaysia. Namun, Para pemimpinnya pula sentiasa memberikan pelbagai ulasan dan yang amat menyedihkan ramai dikalangan pemimpin UBN sentiasa mempersoalkan keikhlasan Parti PAS didalam membincangkan isu Kerajaan Perpaduan. Persoalanya sekarang, idea kerajaan perpaduaan ini di mulakan oleh siapa sebenarnya???



Sebagai rakyat Malaysia yang mahukan perpaduan dan kesatuan rakyatnya tidak kira bangsa manapun mengharapkan agar kedua-dua belah pihak mestilah menghentikan segala ulasan ataupun pandangan terhadap isu ini agar segala perbincangan berjalan dengan lancar. Selagi belum ada perbincangan yang sebenar berlaku, pada hemah saya "Diam" lebih baik daripada berceloteh. Saya turut akui bahawa bukan senang hendak menututp mulut semua orang, namun kita bercakap biarlah berlandaskan pada fakta yang benar agar isu yang baik akan terus menjadi baik, jangan kerana ulasan ataupun pandangan pelbagai pihak menyebabkan perkara yang baik menjadi jahat. Bukan niat saya mengatakan agar sesiapapun tidak boleh mengulas isu ini, tetapi biarlah memberikan ulasan yang seadil-adilnya agar masyarakat kita tahu apa tujuan sebenar kerajaan Perpaduan ini diwujudkan. Saya amat yakin para bloger yang lain lagi arif dalam soal memberikan sebarang ulasan. Bersama kita fikirkan.....

Read more...

Khamis, 11 Jun 2009

MASYARAKAT IRANUN: KEPERCAYAAN TERHADAP MAKHLUK HANTU.....

Perkataan "Hantu" sentiasa mendatangkan ketakutan dan rasa seram ke dalam diri kebanyakkan kita. Sekadar menceritakan mengenai hal itu saja, sudah memadai untuk menusuk debar yang tidak berkesudahan. Tatkala membayangkan rupa makhluk halus itu yang dalam keadaan mengerikan, ia cukup untuk membekaskan trauma perpanjangan. Hantu sering dibayangkan sebagai makhluk yang amat mengerikan, dengan wajah hodoh menakutkan, darah merah sentiasa menitis daripada jasad makhluk itu selain hilaian tawa yang meremangkan bulu roma. Hantu juga dianggap sesuatu yang ”Tabu” dalam masyarakat. Lantaran kehadiran mereka tidak dapat dilihat, hantu sentiasa mencetuskan rasa cemas tatkala diri berseorangan lebih-lebih lagi pada malam dan di tempat yang terasing.

Hantu menjadi Entiti Paranormal misteri yang sejarah kewujudanya terlalu lama untuk dikira. Misteri kewujudan hantu sudah bermula sejak zaman prasejarah lagi menerusi kepercayaan Animisme dan melanda seluruh pelosok dunia yang melewati sempadan benua dan budaya. Penduduk pada zaman purba mempercayai bahawa wujudnya suatu kuasa ghaib yang mampu mempengaruhi hidup mereka. Bermula daripada pegangan Animisme itu, jiwa manusia sehinggalah zaman moden pada hari ini. Sesuatu ironi mengenai hantu adalah gambaran fizikal makhluk halus itu didapati berbeza mengikut budaya sesuatu masyarakat.

Dalam budaya Kaum Iranun misalnya, terdapat pelbagai nama hantu antaranya, Bal-Bal, Manga-ngalek, Kalimbadut, Kangkang Laut, Antu Bangkit dan banyak lagi. Bal-Bal digambarkan sebagai manusia berupa makhluk yang kuat dan suka memakan pantat (Dubur) manusia seperti yang cuba diperlihat melalui filem “Balan-Balan”. Manga-ngalek pula dikatakan hanya bertindak sekadar menakut-nakutkan seseorang untuk melihat keberanian seseorang itu, manakala Kalimbadut turut digambarkan sebagai makhluk berambut panjang, melayang-layang diudara serta memiliki hilaian tawa yang meremangkan bulu roma. Kalimbadut ini hampir sama dengan Pontianak Cuma perbezaanya Pontianak mempunyai jantina yakni wanita, berwajah putih memucat manakala Kalimbadut hanya bergerak dengan menggunakan kepala yang tercabut dari tubuhnya.

Masyarkat Kaum Iranun amat mempercayai akan kewujudan Makhluk Bal-Bal ini sehingga menjadi bahan bualan apabila berlakunya sesuatu kematian. Salah satu penyebab kenapa masyarakat kaum Iranun masih mengamalkan budaya “ Tung guh Sa Tampat” sehingga sekarang adalah kerana kepercayaan kepada Makhluk Bal-Bal ini masih menebal. Makhluk Bal-Bal ini dipercayai mempunyai kekuatan yang luar biasa dan salah satunya, makhluk ini dipercayai mempunyai kebolehan mengetahui sesuatu kematian walaupun jarak antara makhluk Bal-Bal ini dengan jenazah tersebut amat jauh. Namun kenyataan ini mungkin disebabkan , masyarakat kaum Iranun mempunyai satu amalan ataupun kebiasaan ketika menghebahkan sesuatu kematian iaitu dengan menggunakan “balu” (paluan Gong). Tidak mustahil makhluk Bal-Bal ini mendapat maklumat melalui “balu” tersebut dan pada masa yang sama masyarakat Kaum Iranun menggangap bahawa ia merupakan satu kelebihan makhluk tersebut. Satu lagi senario yang boleh kita lihat dalam masyarakat kaum Iranun adalah, apabila anak-anak kecil mereka bermain ataupun pergi ketempat-tempat gelap atau berbahaya, ibubapa atau penjaga pasti akan mengatakan ” Nah..Bal-Bal, awa ka sa'an”. Menurut kajian yang di jalankan oleh penulis secara tidak formal, masalah ini sebenarnya disebabkan ibubapa atau penjaga tidak dapat mengawal tingkah laku anak-anak mereka ataupun secara bahasa lainnya ”Malas” untuk berdiri atau mendapatkan anak-anak kecil mereka agar tidak lari dari pandangan mereka. Hakikatnya kebiasaan dan sikap sedemikian akhirnya telah menyebabkan belia masyarakat kaum Iranun itu “takut akan bayang-bayang sendiri”.

Dalam Budaya Melayu pula, selain Pontianak terdapat hantu lain seperti Pocong yang digambarkan seumpama jenazah yang berbungkus kain kapan, Toyol yang dikatakan bersaiz bayi. Selain itu, dalam masyarakat Cina pula menggambarkan hantu sebagai mayat pucat yang menganggu manusia, malah kadang-kadang dikatakan bergerak dengan meloncat-loncat. Kebanyakan hantu yang digambarkan di Barat pula, kelihatan seperti mayat pucat dengan wajah mengerikan tetapi jasad mereka wujud sebagai bayangan dan tidak pejal seperti manusia.

Di barat, kajian sains terhadap fizikal hantu bagaimanapun tidak menjumpai jelmaan fizikal hantu seperti yang digembar-gemburkan sebaliknya makhluk halus itu hanya berjaya dikesan sebagai bentuk cahaya atau bayang yang berterbangan. Hantu yang berjaya dirakamkan pengkaji paranormal ini dikelaskan kepada beberapa bentuk, antaranya Ektoplasma: berbentuk kabus,asap atau wap; Vorteks: berbentuk garisan cahaya yang berterbangan; Orbs: berbentuk cahaya bulat yang berterbangan; Cahaya: berkelip dalam warna kuning kemerahan, putih atau biru dan dengung; dan lembaga Bayangan Hitam: berbentuk bayang.

Manakala kewujudan Jin dan Syaitan, dapat dibuktikan melalui Firman Allah S.W.T didalam Kitab Suci Al-Quran “ Dan AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-KU”. ( Surah Adz-Dzaariyaat, ayat ke 56).

Kajian penyelidik dan kalangan ulama mendapati seperti juga manusia, golongan jin juga terbahagi kepada mereka yang beriman dan kafir. Jin kafir digelar syaitan dan ketua syaitan adalah Iblis Laknatullah. Ibilis dikatakan sudah lama wujud malah lebih awal daripada manusia pertama di dunia ini iaitu Nabi Adam a.s. Pada mulanya, iblis begitu taat kepada Allah S.W.T. tetapi sebaik Nabi Adam a.s diciptakan, ia menderhaka kepada Tuhan. Seterusnya iblis berjanji bahawa ia dan keturunanya (syaitan) akan terus menyesatkan manusia daripada terus taat kepada perintah Allah S.W.T. sehingga ke hari kiamaat. Firman Allah S.W.T: “ Kerana-MU (Allah) menghukum saya (Iblis) tersesat, saya benar-benar akan (menghalangi) mereka(manusia) dari jalan Engkau yang lurus, kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan belakang mereka kanan dan kiri mereka. Dan engkau tidak mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat)”. (Al- A’raf: 16-17).

Selaku makhluk alam ghaib, jin boleh menjelma menyerupai bentuk tertentu termasuklah hantu selain ular dan juga anjing hitam. Akan tetapi, seperti juga manusia, mereka perlu mempelajari kaedah untuk membolehkan mereka menjelma. Terdapat pendapat bahawa jin yang menjelma sebagai ular atau anjing hitam akan mati sekiranya haiwan jelamaan itu dibunuh. Hal ini berdasarkan perintah Nabi s.a.w agar membunuh anjing hitam. Jin yang kuat serta memiliki ilmu yang tinggi mampu mendatangkan kecederaan kepada manusia dengan IZIN Allah S.W.T, tetapi manusia yang beriman dan kuat beribadat akan memiliki “Benteng” bagi menghalang tindakan makhluk halus tersebut.
Kalangan Ulama bagaimanapun, berselisih pendapat mengenai cirri-ciri Jin. Ada antara mereka berpendapat bahwa tidak semua jin memiliki satu ciri kehidupan yang sama. Ada antara makhluk halus itu yang dikatakan boleh terbang manakala sebahagian lain sekadar berjalan dan merayap seperti ular. Jin juga berkahwin dan hidup berkeluarga, sama seperti manusia. Ada juga pendapat yang mengatakan jin menggangu manusia kerana manusia memusnahkan habitat mereka. Mengikut teori, sebelum turunnya Nabi Adam dan isterinya Hawa di dunia ini, jin terlebih dahulu mendiami dunia dalam keadaan yang asal iaitu dipenuhi hutan tebal dan alam semula jadi yang tidak terusik. Bagaimanapun, apabila manusia hidup dan mula mencapai ketamadunan, hutan dan alam semulajadi yang menjadi habitat jin itu juga dimusnahkan sedikit demi sedikit untuk membina kota. Disebabkan itulah, apabila sesuatu jin berjaya ditangkap dalam perubatan Islam, makhluk itu akan dibuang ke hutan, sungai atau laut.

Satu kelebihan yang dikurniakan Allah S.W.T kepada golongan jin adalah mereka dapat melihat manusia tetapi manusia tidak dapat melihat mereka. Justeru itu, bagaimana pula keadaannya dengan sesetengah manusia yang mendakwa bahawa mereka terlihat HANTU atau BAL BAL???.

Sebenarnya, bagi manusia , terdapat beberapa keadaan yang membolehkan mereka melihat jin atau Hantu. Antaranya, jin terbabit menjelmakan diri mereka untuk dilihat manusia, manusia terbabit mempelajari ilmu untuk mendampingi dan bersahabat dengan Jin, hijab pandangan manusia itu dibuka oleh Allah S.W.T selain mereka yang sakit....

Read more...

Ahad, 7 Jun 2009

CHIN PENG: PERDAMAIAN TELAH DIRAIH TETAPI DENDAM LAMA TERUS MEMBARA...

Bagi generasi muda,nama Pemimipin Tertinggi Parti Komunis Malaya(PKM), Chen Chin Seng atau Chin Ping mungkin sudah dilupakan. Walapun gerakan PKM menentang kerajaan di pelajari dalam subjek sejarah di sekolah-sekolah tetapi nama itu dek luput ditelan waktu. Chin Peng yang kini berusia 84 tahun sebenarnya mempunyai kelebihanya tersendiri (Bukan memuja sekadar membawa kita berfikir sejenak). Dalam usia emas, pemimpin PKM itu masih mampu hidup sihat walaupun dalam sebahagian hayatnya dia menjadi buruan pasukan keselamatan British dan Malaysia. Dia kini menghabiskan sisa-sisa hidupnya di sebuah perkampungan di Yala, selatan Thailand setelah beliau dan rakan-rakan seperjuangan seperti Abdullah C.D dan Rashid Maidin meletakkan senjata dan mengakhiri perjuangan komunis. Chin Peng dan rakan-rakannya meletakkan senjata menerusi satu perjanjian damai dengan kerajaan Malaysia yang ditandatangani di Hatyai pada tahun 1989.


Walaupun perjuangan PKM sudah berakhir tetapi mengikut perjanjian itu pemimpin-pemimpin tertinggi PKM tidak dibenarkan pulang ke tanah air. Mereka diberikan sebuah kawasan kediaman oleh kerajaan Thailand untuk meneruskan sisa-sisa hidup mereka. Perkampungan itu yang terletak di selatan Thailand sebenarnya adalah pangkalan terakhir PKM setelah mereka melarikan diri daripada buruan pihak keselamatan Malaysia sekitar tahun 1970-an. Akhir-akhir ini kita sekali lagi dikejutkan dengan pelbagai kenyataan yang menjurus kepada PKM, apakah PKM mula bertapak dibumi bertuah ini atau masih ada lagikah golongan yang “memuja” Ideologi Komunis di Negara tercinta kita ini???. “Jangan biarkan Chin Peng jejak kaki di Negara ini, dia tidak layak pijak bumi bertuah ini”. Begitulah luahan lima bekas anggota Komando Regimen 21 Kem Sungai Udang, (Utusan Malaysia, Jumaat 5 Jun 2009). Melihat kepada permasalahan ini, terdetik dihati saya untuk merungkai akan sebenar kenyataan-kenyataan ini dikeluarkan dan berharap agar ia menjadi rujukan untuk kita sama-sama fikirkan apa yang terbaik untuk Negara tercinta kita ini. Ingatlah bahawa tidak ada sikap ingin memuja atau menyokong ideologi Komunis yang seterusnya mengangkat “Chin Peng” sebagai hero. Tulisan ini sekadar untuk renungan kita bersama dan berharap segala pendapat atau idea yang cuba digarapkan ini membuka “mata” minda generasi baru mengenai PKM.

Kenyataan sesetengah pihak yang menuntut agar Chin Peng diberi kebenaran untuk kembali ke Malaysia merupakan punca utama pelbagai kenyataan ini dikeluarkan oleh pihak-pihak yang pernah merasai akan keperitan menentang PKM ketika masa dulu. Selain itu, wujudnya blog-blog yang menceritakan kisah perjuangan PKM ini turut menyumbang kepada permasalahan yang akhirnya “luka lama berdarah kembali”. Isu ini kembali hangat setelah menyepi beberapa tahun yang lalu atas permohonan yang sama oleh Chin Peng. Terdapat bantahan hebat daripada beberapa persatuan terutamanya Persatuan Bekas Perajurit (PBPM) dan Persatuaan Bekas Polis (PBP). Bagi kedua-dua persatuan itu, kepulangan Pemimpin PKM tersebut tentunya akan menghiris perasaan bekas-bekas anggota pasukan keselamatan dan ahli keluarga mereka yang hidup menderita angkara gerakan komunis suatu ketika dahulu.

Berdasarkan kepada buku Chin Peng bertajuk My Side Of History yang diterbitkan oleh select Book Singapura beberapa tahun yang lalu, tidak dapat dinafikan Chin Peng masih percaya dengan ideologi yang diperjuangkannya selama ini dan juga merupakan ahli dan ketua kepada PKM yang diharamkan. Atas aspek ini, kerajaan masih lagi mempunyai kuasa untuk menahan beliau kerana menganggotai dan mengetuai pertubuhan yang diharamkan sejak sekian lama. Walaupun dalam perjanjian Damai Hatyai kerajaan Malaysia bersedia mengampunkan ahli-ahli PKM, pengampunan tersebut adalah bersyarat. Mereka hanya diampunkan jika mereka bersedia untuk menguburkan ideologi komunisme mereka dan membubarkan PKM. Tetapi syarat itu tidak diterima oleh ahli-ahli PKM ini.

Merujuk kepada pertemuan ahli penyelidik Malaysia dengan para bekas ahli PKM ini, mereka nampaknya masih lagi mempunyai perasaan yang menebal mengenai ideologi dan perjuangan PKM. Hanya kerana diri yang semakin dimamah usia, maka mereka sudah tidak lagi berupaya untuk mengangkat senjata dan memperjuangkan cita-cita mereka, (Dr. Kamarulnizam Abdullah, Pensyarah Pusat Pengajian Strategik,UKM).


Apakah kerajaan dan rakyat Malaysia harus melupakan segala kekejaman yang di lakukan oleh Chin Peng dan sekutunya???. Adakah seorang yang telah melakukan jenayah berat dengan membunuh beribu-ribu nyawa yang tidak berdosa dibiarkan bebas hanya kerana beliau insaf, sudah tua dan ingin kembali kepangkal jalan???. Jika perkara ini mendasari pemikiran rakyat dan kerajaan Malaysia, maka mereka yang melakukan jenayah berat dengan hanya membunuh seorang sahaja harus juga diberi peluang tanpa diberi hukuman yang berat. Tetapi, ingatlah bahawa rakyat kita juga mempunyai hak bagi menuntut Chin Peng dibawa kemuka pengadilan di atas segala kekejaman yang telah dilakukannya antara tahun 1950-an dan 1970-an dahulu. Atas alasan itu jugalah kebanyakkan ahli-ahli PKM mengambil keputusan untuk menetap di selatan Thailand daripada kembali semula ke Malaysia kerana takut menghadapi desakan rakyat Malaysia untuk mereka dibicarakan. Persoalan seterusnya, adakah rakyat dan kerajaan Malaysia bersedia melupakan trauma yang melanda pada masa lalu dan membiarkan sejarah menentukan segala-galanya. Dalam erti kata lain, rakyat Malaysia sudah matang untuk sama ada menerima atau menghukum seseorang berdasarkan kepada sejarah yang ada. Biarkan mereka menentukan dengan adil implikasi yang akan dihadapi oleh Chin Peng jika beliau dibenarkan pulang ke Malaysia.


Bekas ketua Pengarang akhbar Utusan Melayu, Said Zahari yang merupakan seorang sosialis ketika diminta mengulas isu hasrat kepulangan Chin Peng beberapa tahun yang lalu berpendapat pemimpin PKM itu seharusnya diberikan peluang untuk melawat ahli keluarganya. Jika dia ingin mengakhiri riwayat hidup di tanah air kelahirannya, dia patut dibenarkan. Sebagai umat Islam sejati kita sepatutnya mempunyai perasaan pemaaf. Benarlah sekiranya di ambil kira kesan penentangan komunis, sukar untuk kita memaafkan Chin Peng dan rakan-rakannya yang lain seperti Rashid Maidin dan Abdullah C.D. Namun, bekas-bekas perajurit dan polis harus melapangkan dada dan berfikiran terbuka. Perang terhadap komunis telah lama berakhir. Jika Nabi Muhammad s.a.w sanggup memaafkan musuh-musuhnya termasuk orang-orang Yahudi yang ingin membunuhnya, bekas-bekas polis dan tentera patut mengambil contoh sikap nabi. Secara logikalnya, dengan mengambil sikap pemaaf terutamanya terhadap musuh-musuh yang sangat dibenci, itu akan mengangkat martabat orang Islam dan mereka akan lebih di hormati. Lagipun Chin Peng bukan lagi menjadi ancaman keselamatan Negara. Chin Peng pada dasarnya kini menyedari pertubuhanya kini tidak lagi releven kerana kerajaan yang dipilih oleh rakyat berjaya membawa kemakmuran dan kesejahteraan. Melihat pembangunan Malaysia kini, Chin Peng sendiri mengakuinya walaupun dia masih tebal dengan fahaman sosialisnya.

Apabila kita menjadi pemaaf terutamanya kepada musuh-musuh kita yang tidak lagi menentang kita, jiwa kita akan tenang, tenteram dan menjadikan kita lebih insaf. Berdasarkan semangat perjanjian antara PKM dengan kerajaan Malaysia yang ditandatangani di Hatyai 1989, Chin Peng sewajarnya dibenarkan pulang. Jika Abdullah C.D dan Rahsid Maidin dibenarkan melawat saudara mereka di Perak sewaktu singgah dalam perjalanan untuk mengerjakan haji beberapa tahun yang lalu, kenapa Chin Peng tidak boleh dibenarkan pulang???.
Walau bagaimanapun, sejarah perlu dijadikan pengajaran dan teladan supaya ia tidak berulang lagi. Daripada sejarah manusia belajar tentang kesilapan supaya tidak mengulanginya lagi di masa depan. Kadang kala hukuman itu perlu untuk mengatasi sesuatu masalah, tetapi kita harus ingat juga bahawa memberi kemaafan kepada sesiapa itu merupakan tuntutan dalam kita beragama.....BERSAMA KITA FIKIRKAN.....

Read more...

Selasa, 2 Jun 2009

ISLAM DAN POLITIK

Mengaplikasikan politik sabagai satu wadah perjuangan adalah amalan yang bukan sahaja berlaku pada zaman ini, malah ia sudah bermula sejak di zaman awal pemerintahan Islam. sekalipun banyak beranggapan bahawa Rasulullah s.a.w tidak berpolitik, namun sistem pemerintahan yang dijalankan menunjukan bahawa baginda adalah seorang pemimpin yang telah menjadikan politik sebagai satu landasan ke arah penyatuaan ummah. Bagaimanapun, perbedaan yang wujud di antara kepolitikan zaman Rasulullah dengan kepolitikan zaman kini jelas ketara. kini unsur-unsur kepartian telah memainkan peranan mengucar-ngacirkan keadaan sehingga membawa kepada perpecahan, permusuhan dan pertelingkahan sesama sendiri.
Lebih malang lagi apabila Islam itu dipolitikan atas kepentingan tertentu sehingga mengakibatkan berlakunya perbuatan mengkafir, mencemuh, mencaci, bahkan sehingga menuduh murtad orang islam yang telah jelas kalimah syahadahnya yang mengaku bahawa Allah adalah Tuhan yang satu Muhammad itu pesuruh Allah. Elemen-elemen seumpama ini bukan sahaja mendatangkan kemudaratan kepada Umat Islam bahkan masyarakat melihat ia sebagai bibit-bibit yang boleh membawa kepada unsur " pengkhianatan " dalam menjalankan syariat Islam.
Sejauh mana unsur-unsur pengkhianatan agama itu berlaku?. Ia sedikit sebanyak turut terpengaruh dengan cara seseorang itu menginterpretasikan Islam itu sendiri. Ada yang beranggapan bahawa Islam hanya yang berkaitan dengan soal hukum dan ibadah semata-mata yang akhirnya membawa kepada kejumudan umat Islam. sedangkan tafsiran Islam itu amat luas hatta meliputi soal-soal muamalah, perhubungan sesama manusia, politik, kepimpinan, akhlak, selain daripada persoalan-persoalan pokok seperti akidah dan ibadah yang sememangya menjadi tuntutan fardu ain ke atas semua umat Islam.
Keterbukaan dalam menerima apa jua pembaharuan yang berlandaskan kepada konsep pembangunan tidak boleh ditolak mentah-mentah. sesuai sifat kesyumulan Islam, Islam harus disesuaikan dengan perubahan zaman yang menuntut keterbukaan minda namun tidak sampai membelakangkan prinsip-prinsip Islam. walaupun tidak berdiri atas nama "Islam", setiap pembangunan yang mendatangkan kemanfaatan kepada masyarakat sejagat harus diterima bersesuaian dengan konsep Islam itu sendiri iaitu Islam bukanlah agama yang menyusahkan sebaliknya memudahkan.
Sekalipun urusan politik yang berjalan di negara ini tidak diletakkan atas nama Islam, namun pengurusanya yang telah membawa kepada pembangunan manusia tidak harus dilihat sebagai sesuatu yang menyalahi syariat. Bahkan selagi Islam itu tidak diabaikan sebagai satu pegangan bagi sebuah negara yang merdeka dan yang mempunyai masyarakat yang berbilang bangsa, maka masyarakat tidak harus meletakkannya dalam konteks negara yang melanggar prinsip-prinsip Islam. Di Malaysia, politik kita menggunakan kaedah demokrasi dan ia sememangnya satu sistem politik yang disarankan oleh Islam. Politik Islam secara umumnya boleh ditakrifkan sebagai "satu sistem pengurusan manusia yang berlandaskan akidah, syariah dan akhlak Islam". Soal politik adalah soal pengurusan dan soal keyakinan di mana seseorang itu yakin bahawa negara ini adalah kepunyaanya. Oleh itu, konsep perkongsian kuasa bukanlah suatu amalan yang menyalahi dasar-dasar Islam.
Dalam konteks agama, kita disuruh berpolitik agar masyarakat dapat diuruskan dengan cara yang terbaik. tetapi masalah timbul apabila wujudnya politik kepartian yang membawa kepada perpecahan."Mindset" orang melayu amnya dan masyarakat Kaum Iranun khususnya haruslah diubah. Berpolitik bukan untuk berkelahi tetapi untuk mentadbir. Begitulah juga berpoligami bukanya untuk berkelahi. Tetapi apabila unsur-unsur negatif sudah tertanam dalam pemikiran, maka setiap perbezaan pendapat dan pandangan sukar diterima dengan pemikiran terbuka.
Ulama terkemuka Abu A'la Al-Maududi dalam perbahasanya mengenai politik Islam menyifatkan dalam memahami konsep poltitk Islam, ia tidak harus difahami dengan hanya berlandaskan kepada nafsu dan minat golongan yang mendefinisikannya. Ini kerana ia akan membawa kepada penyesatan manusia yang turut didorong oleh faktor untuk mengekalkan kekuasaan demi mencari pangkat, kekayaan dan sebagainya. Bagi al-Maududi, Islam adalah satu adunan daripada beraneka idea yang tidak ada kaitan di antara satu sama lain bahkan merupakan satu sistem yang mempunyai prinsip-prinsip yang tetap. Dalam hubungan ini, prinsip utama Islam ialah tauhid kerana itulah risalah yang dibawa oleh setiap nabi dan rasul.
Mewujudkan sebuah negara yang aman adalah satu kerahmatan dan turut mewujudkan prospek yang begitu luas. Oleh itu politik haruslah dilihat secara fleksibel dan anjal asalkan ia dapat menekankan aspek-aspek pembangunan dan kesejahteraan manusia. Bagi rakyat yang berada di dalam sebuah negara yang menjalankan prinsip-prinsip Islam, mereka perlu meletakkan taat setia kepada pucuk pimpinan di samping menjalankan tugas yang diamanahkan oleh pemerintah dengan jujur dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Malah Mereka juga diminta bertanggungjawab dan memberikan kerjasama kepada pemerintah ketika berhadapan dengan ancaman baik dari dalam mahupun luar negara.
Dalam hubungan ini, meletakkan prinsip-prinsip Islam sebagai wadah perjuangan politik tanpa mengabaikan kepentingan dan kesejahteran rakyat adalah satu tuntutan. Berpolitik bagi memastikan dasar-dasar pemerintahan berjalan dengan lancar disamping memastikan rakyat mendapat hak yang sewajarnya adalah tanggungjawab bagi setiap PEMIMPIN.

Read more...

pesanan

Penafian:Penulis blog paikankb tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan, Segala komen atau ulasan, fakta berunsur hasutan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP