Rabu, 6 Mei 2009

PINJAM GAYA " AMU"(BERUK)

Saya cukup tertarik dengan tulisan seorang insan yang bernama Jackson Ng dalam bukunya 'you Are A Top Student'. Beliau banyak menyentuh punca utama kenapa ramai pelajar tidak boleh menjadi "top student" di sekolah kerana kebanyakkan pelajar sekarang telah meminjam budaya atau adat resam makhluk Allah yang bergelar Beruk (AMU). Kalau kita merenung seketika tentang hal ini kita akan dapati bahawa kenyataan ataupun persoalan yang cuba di sampaikan oleh beliau benar-benar berlaku. kalau kita perhatikan tabiat beruk adalah suka melepak. Jika kita merujuk kepada permasalahan pelajar sekarang kita akan dapati bahawa gejala melepak adalah masalah yang kian membimbangkan.



Satu perkara yang ingin saya cuba kongsikan disini sebenarnya, anda tidak mungkin akan berjaya dengan cemerlang dalam sesuatu perkara kalau anda membenci akan kebenaran. Kalau kita takut akan kebenaran maka kita kan lupa siapa khalik kita yang sebenar. Biarlah apa orang kata soal perjuangan kita terhadap kebenaran, biarlah orang kata kita menjatuhkan orang lain atau menghancurkan periuk nasi orang lain asalkan kita tahu bahawa kita berdiri di pihak yang benar. Suka saya memetik akan kata-kata seorang insan Allah yang mempunyai kedudukan sedikit tinggi daripada makhluk lain apabila cuba diajukan persoalan andai ayah kita sendiri melakukan kemungkaran, maka jawab beliau dengan tegas bahawa dengan tangan beliau sendiri yang akan merubahnya. Kita diajar soal cara bersopan santun, biarlah kita bertindak dengan cara yang sesuai yakni bersopan untuk merubah sesuatu kemungkaran.



Namun andai kemungkaran itu tdak boleh di rubah dengan kesopanan maka kita rubahlah dengan ketegasan yang mutlak (insyallah) . Ingat lah bahawa andai kita melakukan sedikit kebaikan sekali pun, Allah akan tetap memberikan pahala. Bahkan andai kita melakukan kejahatan maka Allah akan tetap jua memberikan balasan yang setimpal.

Jadi, pesanan ikhlas saya untuk kita dan diri saya sendiri tolonglah belajar menerima kebenaran sekalipun ia pahit. Jangan kerana ia mempunyai kaitan persaudaraan maka kebenaran kita ketepikan. Jangan andai kita punyai pertalian kekeluargaan maka kita lupa akan azab Allah.



"Kebenaran adalah teman kita yang terbaik. Ia sentiasa mengikut kita ke mana pun kita pergi. Tatkala semua orang menolak kita, kebenaran tetap membisikkan sesuatu yang berharga". Tidak lupa pula kepada masalah anak-anak muda kita kini mengenai "lepak" dan suka mengacau orang lain ini, kita hendaklah berganding bahu bersama-sama untuk menanganinya. Biarlah orang lain tahu bahawa kita sebenarnya wujud dalam dunia ini. SALAM KEBENARAN

0 comments:

Catat Ulasan

pesanan

Penafian:Penulis blog paikankb tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan, Segala komen atau ulasan, fakta berunsur hasutan yang dialami kerana melayari atau menggunakan maklumat dalam blog ini.

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP